Gebed om vergeving

Heer onze God, vergeef ons onze schuld, dat wij niet geloven in een wereld van vrede
  Gá dan geloven in een wereld van vrede!

Vergeef ons dat wij zelf niet opkomen voor gerechtigheid
  Kóm dan op voor gerechtigheid!

Vergeef ons dat wij nauwelijks het lot van anderen kennen
  Léér het lot van anderen dan kennen!

Vergeef ons dat wij het meest bezorgd zijn voor onszelf en de prijs van de vrede niet betalen
  Wéés dan bezorgd om anderen!

Ontwapen ons door het woord van Jezus Christus: Zijn boodschap is vrede tot in eeuwigheid.
  Láát je dan ontwapenen door het woord van Jezus Christus en leef als hij je heeft voorgedaan!

Amen.

Een gebed om vergeving. Een eeuwenoud ritueel waarmee een viering wordt begonnen. Hoewel een dergelijk gebed van mij niet zo hoeft, vind ik het prima dat deze woorden wekelijks terugkomen. Ik vind het goed om je bewust te zijn van de fouten die je als mens maakt. Eigenlijk vind ik dat iedereen daar minstens elke dag bij stil moet staan. En veel mensen doen dat gelukkig ook. Sommigen in de vorm van een gebed, sommigen in een moment van bezinning. Elk mens maakt fouten, en dat is niet erg. De grootste fout die je als mens kan maken vind ik echter, is denken dat God je zal vergeven als je om vergeving vraagt. God is liefde. God is vergeving. Maar niet zomaar. Als ik zo meteen naar buiten loop en een auto steel, zal ik daar waarschijnlijk later spijt van krijgen. Zou het dan zinvol zijn om God in een gebed om vergeving te vragen? Ik denk niet dat God daar een boodschap aan heeft. Als ik wérkelijk tot inkeer kom, en mijn fout voor zover mogelijk terug draai, bijvoorbeeld door de auto persoonlijk terug te brengen naar de eigenaar, denk ik dat God het mij wél zal vergeven. Maar alleen als ik laat zien dat ik heb geleerd van mijn fouten, en ook nóóit meer een auto steel.

“Vergeef ons dat wij niet opkomen voor gerechtigheid”, een mooie zin. Want hoeveel mensen komen er in deze wereld nou werkelijk op voor gerechtigheid? Dat is slechts een druppel in een oceaan van mensen die anderen dagelijks onrecht aandoen.

Probeer eens na te denken over je ‘zonden’. En probeer niet God, maar jezélf om vergeving te vragen, door te leren van je fouten en het in het vervolg anders te doen. Probeer dat vandáág nog te doen. En morgen. En overmorgen. Probeer er een gewoonte van te maken. Falen is niet erg, zolang je er maar van leert zodat je jezelf altijd recht in de ogen aan kan blijven kijken. Denk maar eens na over iets wat jij in je eigen leven anders kan maken. Probeer je iets voor de geest te halen waar jij zélf verbetering in aan kan brengen.

… En ga dit vanmiddag nog anders doen! Wat heb je eraan om je schuldig te voelen omdat je te weinig naar je zieke vader of moeder toegaat? Wat heeft God eraan dat je je daarover schuldig voelt? Gá vanmiddag naar je zieke vader of moeder toe! Wat heb je eraan om steeds sorry te zeggen als je het laatste koekje uit de trommel pakt, zodat je broertje ’s middags niks te snoepen heeft? Aan een verontschuldiging heeft je broertje niks als je het de volgende dag weer opnieuw doet. Begin er vanmiddag nog mee om niet alles voor jezelf te willen houden, en deel alles eerlijk. Ook als dat betekent dat je zelf wat minder hebt.

Steeds afkeurend ‘nee’ schudden als je op tv ziet hoe dieren worden mishandeld heeft totaal geen waarde als je ’s avonds gewoon een karbonade eet. Schud ‘nee’ en zet deze afschuw in daden om, en laat dat vlees staan, al is het maar twee keer per week! Honger verwerpelijk vinden is hypocriet als je zélf niks van je rijkdom af wil staan.

Een mens maakt fouten, en dat is niet erg. Maar vergeef jezelf, door te leren van je fouten. Een betere wereld, begint bij jezelf. En waarom zou je tot morgen wachten, als het ook vandaag kan?

Dit bericht is geplaatst in Discussie. Bookmark de permalink.

2 Responses to Gebed om vergeving

  1. Beheerder schreef:

    Voor de duidelijkheid: bedoeld lijkt, dat God geen boodschap heeft aan vrijblijvende gebeden om vergeving. Als je werkelijk tot inkeer komt en je fout probeert te herstellen, wordt het een ander verhaal. Althans, zo lees ik deze tekst

  2. Richard Lundahl schreef:

    ik vind het moeilijk lezen als u zeg dat god geen boodschap heeft aan het vragen van vergeving,waar heeft god dan wel een boodschap aan ?.
    is het reflekteren van mijn zonde een eerste stap? Ik ben al enige tijd bezig mezelf te vergeven van de rotzooi die ik heb uitgespookt en dat is heel wat van diefstal,tot druggebruik,soms wordt ik hypocriet door het vragen om een teken dat er geluisterd is naar mijn bede,of ik ben (nog) blind om het te zien of het is totaal anders dan mij is voorgeschoteld,ik weet niet meer wat ik moet geloven alleen opgeven doe ik niet
    dank U
    Richard

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *