Voor wie draai jij je stoel om?

Lezing: Lucas 3, 15-16.18.21-22

De gemeente Hollands Kroon mag de opzet van The Voice of Holland gebruiken om nieuwe ambtenaren te werven. Misschien heeft u de The Voice of Holland weleens gezien: de kandidaat komt een ruimte binnen waar de juryleden met de rug naar hem toe zitten. De juryleden zijn bekende Nederlanders die hun sporen in de showbizz verdiend hebben. De kandidaat moet dan zijn liedje zingen en zodra iemand van die bekende Nederlanders meent voldoende talent te horen draait hij zich om en dan ben je door naar de volgende ronde.

Het klinkt een beetje oneerbiedig, maar bij wie zou jij je omgedraaid hebben, bij Johannes of bij Jezus? Wie is nou de echte messias? En hoe weet je dat? “Het volk was vol verwachting, en allen vroegen zich af of Johannes misschien de messias was.” En inderdaad, dat is nog helemaal niet zo 1-2-3 te zeggen. Bij beiden werd hun geboorte door de engel aangekondigd. Beiden werden op een wonderbaarlijke manier geboren; de ouders van Johannes, Elisabeth en Zacharias waren stokoud en ze golden hun hele leven lang als onvruchtbaar. En Maria, de moeder van Jezus, zo wordt verteld, was maagd. —

Je zou kunnen zeggen, dat allebei eigenlijk dezelfde kansen hadden op de titel. Wat maakt de één uiteindelijk wel tot messias, en de ander niet? Waarom geloven wij in Jezus, en had het niet misschien ook Johannes kunnen zijn? Waarom hebben we onze stoel bij Jezus wel omgedraaid en bij Johannes maar een beetje?

Johannes ziet zich als de stem in de woestijn, zoals we dat net in onze eerste lezing gehoord hebben. Hij is degene die roept: “Baan voor de Heer een weg door de woestijn, effen in de wildernis een pad voor onze God.” En hij trekt zich daarvoor ook terug in de woestijn. En hij trekt zich ook terug van de mensen en van de wereld. Hij draagt een ruwe mantel van kameelhaar en hij eet sprinkhanen. De weg die Johannes wijst is een weg van ommekeer; je zou zelfs kunnen zeggen het is een weg van afkeer. Keer je af van je gewone leven, en als je een kameelharen mantel draagt en sprinkhanen eet, dan keer je je uiteindelijk ook af van jezelf.

Begrijp me goed, Johannes is geen verbeten asceet. Het gaat hem niet om zelfkastijding. Maar wat hij hoopt te bereiken is de hemel. De weg van Johannes leidt weg van de mensen, en weg uit deze wereld om zo uiteindelijk in de hemel uit te komen. — De weg die Jezus gaat, leidt juist naar de mensen toe. De beweging die Jezus maakt, gaat juist de wereld in. En hij wil niet in de hemel uitkomen, maar de hemel komt naar de aarde.

Ik vroeg u net nog: voor wie zou u de stoel omgedraaid hebben. Maar hier is het Jezus die zijn stoel omdraait. Hij, en de hele hemel met hem, keert zich naar de mensen toe. – En dat doet Jezus ook letterlijk. Hij stapt het water in. En uit andere evangelies weten we dat Johannes nog tegensputtert door te zeggen: eigenlijk zou jij mij moeten dopen en niet andersom. Ik ben niet eens goed genoeg om de riemen van je sandalen los te maken. Maar Jezus staat erop. Hij stapt het water in.

— En water, dat weten we, kan zowel het water zijn dat je tot aan de lippen staat, dat je overspoelt en waarin je verdrinkt. En aan de andere kant brengt water juist weer leven, het maakt rein en verfrist je. Daarom word je bij de doop helemaal ondergedompeld in het water, je gaat ten onder, om vervolgens weer te verrijzen, uit het water te stappen en verkwikt verder te gaan. —

En die weg gaat Jezus ook. Hij duikt helemaal onder in alles wat ons in ons leven wil overspoelen. Hij gaat de diepte in, en daarmee de diepte en de dieptepunten van ons leven. Hij laat zich onderdompelen, zoals het leven ook ons weleens wil onderdompelen. En op het moment dat hij nog met beide benen in de modder staat, gebeurt het: de hemel gaat open, de heilige geest daalt neer en we horen de stem van de Vader. Completer kan je het niet hebben: Vader, Zoon, en heilige Geest duiken de diepte in van het menselijke bestaan. Nog voor dat Jezus weer uit het water kan stappen om gereinigd en verkwikt op weg te kunnen gaan naar de hemel, komt de hele hemel naar de aarde.

Voor wie zou jij je stoel omdraaien? Voor Johannes of voor Jezus? Het is God zelf die zijn stoel omdraait.

Ekkehard Muth

Dit bericht is geplaatst in Overwegingen. Bookmark de permalink.

Geef een reactie