Overleg: voorwaarde voor vrede

Lezingen: Amos 8,4-7 en Lucas 16,1-13

De parabel van de “onrechtvaardige rentmeester” blijft voor mij een boeiend verhaal. Het lijkt wel of Jezus ons op het verkeerde been zet. Want Hij neemt die onrechtvaardige man als voorbeeld voor het Rijk Gods. Iemand die met overleg te werk gaat. Hij benadeelt niet alleen zijn meester, maar láát schrijven en het moet snel gebeuren, zodat de schuldenaar geen tijd heeft om na te denken: “ga gauw zitten en schrijf”. En als later de vervalsing uitkomt dan heeft hij zelf niet geschreven en kan hij zijn handen in onschuld wassen Die rentmeester heeft van te voren goed nagedacht. Zijn eigen heer prijst hem zelfs om zijn overleg.

Maar nog een een ander aspect komt in dit verhaal naar voren. Lucas laat Jezus altijd vanuit een positieve gesteldheid de wereld en de mensen tegemoet treden. Midden in een wereld vol kwaad en negativiteit heeft Jezus vooral oog voor het goede. Overleg is immers een goede eigenschap.

En in de eerste lezing is de profeet Amos aan het woord: in striemende teksten hekelt hij de handelaars en kooplui, die de armen genadeloos uitbuiten. Maar ze gaan sluw en met overleg te werk. Vandaar dat deze tekst voor deze zondag is gekozen.

Verhalen van lang gelden, maar hoe zit het met ons en onze wereld nu?

Het gaat erom wat je met overleg wilt bereiken. In negatieve zin:Hoe kan ik veel geld verdienen voor een groter en mooier huis, een duurdere auto, de nieuwste HD-TV enzovoort. En dat soms ten koste van de ander, je sociale contacten of je eigen gezondheid.

Ik was laatst in gesprek met en paar jongelui. Bij één van hen ging het mobieltje af. Ik zeg mobieltje, maar het was de nieuwste i-phone. Vreemd want die toestelletjes zijn duur en zoveel geld verdiende hij nu ook weer niet. Hij legde mij uit, hoe hij daaraan kwam. Je koopt de nieuwste i-phone, met heel veel mogelijkheden. En je neemt een maandabonnement. Die eerste maand krijg je vaak, als lokkertje, korting. De tweede maand moet je achteraf betalen. Maar je betaalt niet. Je haalt je simkaartje eruit en verkoopt het toestel, bijna als nieuw aan een van je vrienden. En als ze dat onderling doen is het voor het provider niet meer te achterhalen wie de wanbetaler, de schuldenaar is. En tenslotte: “Wil je er ook eentje kopen?” Ik kon die handelswijze natuurlijk niet goedkeuren, maar moest toch toegeven, dat hij met overleg had gehandeld. Een eigentijdse onrechtvaardige rentmeester.

In positieve zin: hoe kan ik mijn geld, mijn goederen, mijn tijd besteden, zonder de ander tekort te doen of zelfs te bevoordelen. Dan moet je vaak “neen” zeggen tegen je eigen welstand, om “ja” te kunnen zeggen tegen het welzijn van de ander: die mens die minder heeft, in nood verkeert, lijdt onder natuurrampen of achtergesteld wordt. Solidariteit met die ander vraagt veel en wordt niet altijd door de achterban begrepen.

Dat is allemaal kort bij huis. Maar hetzelfde speelt zich af op wereldniveau. In het midden-oosten zijn de vredesbesprekingen weer begonnen. Beide partijen beschuldigen elkaar van onrechtvaardigheden: bouwen van nederzettingen op Palestijns gebied en raketaanvallen vanuit Gaza op Israel.En beide partijen weten ook dat het zo niet verder kan en er overlegd moet worden. Er moeten oplossing komen, maar die achterban moet ook tevreden gesteld worden. Vrede lijkt daar wel een utopie. Er moet overlegd worden in positieve zin. Het zal niet gemakkelijk zijn.

Jezus gelooft in de innerlijke goedheid van de mens en Hij is er van overtuigd, dat de “kinderen van het licht”, als zij met overleg te werk gaan, het kwade kunnen overwinnen door het goede. Dan zal onze aarde werkelijk vernieuwd worden. En als wij hier samenkomen, bevestigen wij ons geloof in die overtuiging. Ook ik geloof daar heilig in. En dat hoop ik ook voor u.

AMEN

Bert van Balkom sdb
Bronnen:
Weekendliturgie (Gooi & Sticht)
Nieuwe preken (Jos Lammers)
Lucas (S. Berkelbach)

Dit bericht is geplaatst in Overwegingen. Bookmark de permalink.

Geef een reactie