Jezus zal pas bij ons zijn als we delen

Vanmorgen was de Eerste Communie-viering in de Boskapel. Een viering die altijd heel veel met mij doet. Hij raakt me, omdat stoffige Bijbelteksten dan eindelijk eens verteld worden in alledaags taalgebruik. En het ontroert me, om de simplistische kijk op de wereld van kinderen te horen en te zien. Want zo simpel zou het ook moeten zijn. Volwassenen zijn vaak geneigd alles te relativeren en zich te verschuilen achter mitsen maren. ‘Honger moet stoppen, máár….’, of ‘een wereld zonder geweld komt er nooit, wánt…’. Wat dat betreft heb ik meer met de kinderlijke kijk: ‘Lieve God, wilt u zorgen dat er geen oorlog meer is?’. Punt. Dat is meer mijn stijl. Jij. Ik. Hier. Nu. Punt.

Bij dit soort vieringen mis ik altijd een paar mensen in de zaal; de paus en de bisschoppen. Dit zou een goede bijscholing voor ze zijn. Een opfriscursus, zodat ze weer even horen wat er ook al weer écht in de Bijbel staat. Want zou Jezus nou echt hebben bedoeld dat hij bij je is als je een hostie in je mond stopt? Zou een rond koekje bij de consecratie echt veranderen in het Lichaam van Christus als er een gebed over wordt uitgesproken? Met alle respect voor mensen die dat wél geloven, maar bij mij gaat dat er écht niet in.

Ter communie gaan is voor mij puur symbolisch. Het is voor mij een antwoord op een vraag van boven. Ja, ik wil leven in Jezus’ naam. Ja, door symbolisch deze hostie te eten, wil ik Jezus toelaten in mijn lichaam en leven, om samen te werken aan het Koninkrijk van God. Ja, door ter communie te gaan, wil ik een verbond sluiten met alle zwakken en verdrukten. Ja, ik wil het voorbeeld van Jezus volgen om ‘vrienden te zijn, óók als dat soms moeilijk is’.

Het delen van het brood is slechts een symbool, een herinnering, voor een afspraak die we samen hebben door Christen te zijn. Het is slechts een druppel in de oceaan van het delen.

Het gaat niet om het brood dat we op zondag breken, het gaat om alles wat we de rest van de week moeten delen. Jezus zit niet in die hostie, hij komt niet bij ons als we ter communie gaan. Pas als we de metafoor snappen zal hij tot ons komen; Jezus zal pas bij ons zijn als we delen.

Dit bericht is geplaatst in Discussie, Nieuws. Bookmark de permalink.

1 Response to Jezus zal pas bij ons zijn als we delen

  1. frank schreef:

    het brood delen is goed hosti nemen maak je nog geen christen het enige wat je christen maak is jezus uit te nodigen in je leven dan zal je de wereld met anderen ogen zien

Geef een reactie